Saturday, August 21, 2010

ooohhh..ikhlas kah saya..??

salam semua..

di bulan ramadan yang penuh barkah ini..

saya dihujani dengan pelbagai masalah yang merumitkan akal fikiran saya..dengan sistem fail yang perlu dikemaskini,[dah siap pun..:)] dengan program2 yang perlu selari dan selaras dengan takwim yang telah saya buat di awal tahun, dengan laporan2 bergambar yang perlu dijadikan bukti, dan juga masalah anak2 didik yang tidak berdosa yang menagih ilmu seikhlas mungkin dari saya ..

ooohhh ikhlas kah saya..dalam menangani ini semua..??

saya di asak dengan pelbagai soalan bahawa saya telah tersalah ambil tindakan..
hmm, tersalah ambil tindakan..?? terkejut saya mendengarnya..
eh ye ke..?? bila saya lakukan kesalahan itu..?? ohh agaknya saya terlalu mengikut perasaan kott.. saya emosi..?? hai..saya ni penyabar dan penyayang kepada anak2 didik saya..fitnah ni, fitnah ni..itu lah realiti seorang guru, bila terlalu perihatin pun salah..apatah lagi kalo tidak peka, lagi lah salahh..!!

saya telah dipersalahkan oleh seorang guru besar sekolah lain kerana telah menjemput dan menandatangani sepucuk surat untuk perhatian seorang guru cemerlang di sekolah beliau..ini adalah kerana guru besar saya tiada di sekolah atas urusan kerja..( baru saya tahu tandatangan saya tak laku sebenarnya..tapi kenapa segala urusan dengan PPD, tandatangan saya laku pulak..??

yang penting, saya menghantar surat tersebut melalui PPD dan telah diluluskan tanpa sebarang kemusykilan..apa yang penting peranan guru cemerlang tersebut sangat di perlukan untuk anak didik sekolah saya..mereka perlukan info untuk menjawab UPSR..

OHH..keihlasan saya dipertikaikan..ikhlas kah saya..??

hal di atas adalah sangat remeh untuk diperbesarkan..

ada lagi..

saya telah menghantar beberapa orang murid yang mempunyai masalah pembelajaran berjumpa seorang doktor dan telah disahkan oleh doktor tersebut bahwa murid2 ini benar2 'berkeperluan khas'..arahan tersebut dikeluarkan oleh PPD agar saya yang perlu membawa murid2 tersebut berjumpa doktor..

segala dokumen yang perlu telah disahkan oleh pihak doktor dan kebajikan masyarakat..tiada paksaan kepada ibubapa apatah lagi mewajibkan murid2 ini memasuki kelas pendidikan khas..jika sayangkan anak2 yang terlalu lemah ini, boleh masuk kelas PK dan jika tak mahu tiada sebarang paksaan..saya hanya boleh mengesyorkan demi masa depan anak2 didik yang tiada dosa yang dahagakan ilmu yang tak tentu masa depan mereka..

OOHH..saya telah dilabelkan oleh ibubapa mereka sebagai telah menyenaraikan anak2 murid ini sebagai anak2 murid yang cacat otak mereka..OOhhh mengapa lah boleh jadi begini..?? ada pula ibubapa yang hendak repot polis dan hendak membuat saman malu.. hai, apa pulaknya ni..?? ada yang terus membawa ahli keluarga yang kononya bijak pandai ke PPD, alahai..kenapa laa tak rasional langsung..??

saya dengan fikiran waras dan terbuka telah merayu kepada para ibubapa tersebut dan membuat penjelasan terang-terangan dan sejelas2nya tentang murid2 yang berkeperluan khas demi masa depan anak2 ini..

nampak ada garis senyum di wajah mereka dan alhamdulillah..anak2 yang lemah ini telah menjalani pembelajaran mereka dengan riang dan ceria..malah telah menunjukkan banyak kemajuan..

ohh..persoalan masih di asak..ikhlas kah saya..??

saya perlu faham zaman sekarang tidak sama dengan zaman ibubapa saya dulu..
dulu..anak orang adalah anak kita, tapi sekarang..anak orang tetap anak orang..

maknanya..,

saya tak boleh membuat dan melakukan sesuatu tindakan mengikut akan fikiran saya walaupun sebenarnya saya benar2 ikhlas demi anak2 didik sekolah saya..mereka tetap ada ibubapa mereka..keputusan saya walaupun betul masih lagi boleh dipertikai kan..

ada lagi..walaupun peristiwa ini telah berlalu beberapa tahun yang lalu namun masih segar diingatan saya..

seorang murid telah diserang sawan semasa perhimpunan..boleh dikatakan dalam seminggu ada dalam 3 kali dia pengsan..saya dengan rasa keibuan dan rasa terkilan di hati berfikir, kenapa la mak bapak anak ini tak bawa jumpa doktor..kesian anak ini asyik pengsan je kat sekolah..dan lagi susahkan guru2 juga..tak kan nak biarkan anak orang ni..buatnya terus pengsan tak sedar2, salah saya juga kenapa tak bawa p klinik..

jadi, saya pun arahkan seorang guru panggil ambulan. anak ini pun dibawa laa ke hispital..namun bila ibubapa anak ini datang ke sekolah, ingatkan dia nak ucap terima kasih.. huh kena marah la pulak..!! dia kata..kenapa cikgu bawak p hospital? dia memang mcm tu, kejap lagi dia baik la..pandai2 je cikgu bawak ke hospital.. saya pulak kena bebel dgn bapa anak didik saya..huhu..

keihlasan saya dipertikaikan..ikhlas kah saya..??

satu lagi peristiwa yang tak boleh saya lupakan..

Abd M.... bin O..., adalah seorang pelajar yang secara jelas dan nyata memang seoang anak yang memerlukan perhatian khusus. maksudnya dia berkeperluan khas. namun kenapa dia dimasukkan ke sekolah kebangsaan..??ketika itu hanya sktk sahaja yang menyediakan kelas PK..

siapalah saya untuk berkata itu dan ini..saya hanya seorang yang menurut perintah sahaja..OOhh begitu banyak perhatian saya untuk anak ini..dengan berbagai masalah dan dugaan..bayangkan lah, jika anak ini datang ke sekolah dengan hingus hijau yang sentiasa menghiasi wajah dan tidak boleh bertutur sebarang perkataan..bayangkan lah jika anak ini buang air kecil atau air besar di dalam kelas ketika P&P sedang berlangsung..saya juga lah yang akan menguruskan anak ini,mandi serta salin pakaiannya. saya lakukan itu semua dengan rasa keibuan diri saya..ohh sungguh kesian anak ini..tak tau nak bertutur..selalunya saya akan mengusap kepalanya dan bacakan fatihah utknya..kesiann sanggatt.hari ini, anak ini sudah pandai memanggil2 nama saya dan sering menunggu saya setiap pagi..utk salam dan mencium tangan saya.

sehinggakan seorang guru telah menjalankan 'kajian kes' mengenai anak didik saya ini. dan tahniah kepada beliau kerana telah menjadi johan peringkat kebangsaan..

oohh, saya soal diri saya dan sepanjang hari saya berfikir..ikhlas kah saya..??

saya membuat andaian dan keputusan bahwa semua anak2 didik saya adalah pesakit yang dahagakan ilmu dan saya adalah doktor yang akan memberi mereka ubat iaitu pelajaran..saya akan melayan anak2 didik ini dengan penuh kesabaran dan kasih sayang.mereka adalah pesakit dan saya adalah doktor..saya akan sentiasa melayan mereka dengan senyuman walaupun kadangkala hati saya sendiri yang sakit..

saya juga akan melayan kerenah para ibubapa anak2 didik saya dengan senyuman dan lapang dada..bolehkah saya anggap mereka juga sebagai pesakit..?? saya rasa mereka juga 'sakit kerana jahil dan kurang ilmu. ya lah..mereka kan semuanya berpendidikan rendah..dan suka datang sekolah dengan marah2..

saya juga akan gunakan perkataan yang baik2 dengan nada yang lembut(selalunya memang lembut pun)serta komunikasi yang berkesan agar tiada lagi yang boleh salah faham dengan tindakan yang saya ambil. sebenarnya wajah saya memang nampak lembut namun sebenarnya tindakan saya selalu tegas..semuanya demi anak2 didik saya..

saya akui,saya memang seorang yang begitu dominan..mereka akan otomatik senyap bila saya berdiri di depan perhimpunan walaupun saya hanya diam shj.. walaupun nada dan intonasi saya lembut tapi ayat saya begitu tegas!! saya nak anak2 didik saya berdisiplin dan mempunyai cita2 tinggi bukan sebagai nelayan atau menyawit sahaja..

ohh..

sesungguhnya..saya meletakkan segala urusan saya adalah kerana ALLAH bukan kerana untuk mendapatkan apa2 pun..segalanya yang baik2 adalah datang dari ALLAH dan segala kelemahan adalah diri saya sendiri.

semoga masa depan anak2 didik saya 'cerah dan berjaya' menjadi insan yang berguna kepada diri mereka sendiri dan juga kepada ibubapa mereka khasnya..

insyaALLAH..

3 comments:

kapten said...

berat juga yer mama tugas guru, bukan sahaja anak dirumah kena didik, tetapi anak2 disekolah dan ibubapanya pun kena didik. Dulu saya ada terfikir nak jadi cikgu? kemudian saya tanya balik, adakah saya sanggup memikul tugas seorang guru? rasa mcm xsanggup masa tue untuk mengharungi liku2 sebagai seorg guru. Semakin hari semakin mencabar. Walapun saya sebnarnya minat juga menjadi guru. Hanya org2 trpilih mcm mama dan yang lain2 jer yang layak jd cikgu. Ingin saya ucapkan tima kasih kepada semua cikgu atas pengorbanan kalian. Tanpa pengorbanan kalian tak tahu la dimana saya skrg. Semoga ALLAH S.W.T membalas jasa kalian dengan keikhlasan kalian dalam mendidik kami .

alepponaim said...

naim impressed with u mama =)

Hati said...

sebenarnya apapun tugas walau di mana jua berada, semuanya ada cabaran nya yang tersendiri..

yang terpenting sekali ialah lakukan tugas tersebut adalah kerana ALLAH..