Friday, January 15, 2010

diary mama 15.1.10 jumaat

salam..

hari ini jumaat, hari last untuk minggu ni..esok cuti. mama dah janji dengan yani nak amek petang, nak p angsana. hari sabtu dah janji dengan kak siti dan ani soh datang rumah nak clean semua sampai beres..malam ahad dah janji dengan nek minah nak confirm tentang kendarat dan ketua majlis khatam. hari ahad petang nak p angsana semula nak amek tempahan tudung special untuk majlis akad nikah yani. pastu hantar terus balik utm..selesai semua janji dan insyaALLAH semua janji dapat ditunaikan..

alhamdulillah..urusan dengan  tukang masak dah beres, InsyaALLAH.  minggu depan papa dan mama dah boleh buat tempahan barang2 kering kepada hj ripin. emm lagi seminggu sebelum majlis semua barang akan sampai rumah. alhamdulillah, syukur kepada ALLAH, barakallah..!! hj kamarudin telah pun hantar sejumlah air mineral dan sanggup menunggu mama selesai semua urusan. terpaksa la dia berjalan2 mencari teh sampai ke kukup. alahai ..malu la ..hmm, tak sangka pulak hj kamarudin nak bagi hadiah sejumlah air mineral sebegitu banyak..alhamdulillah..rezeki anak dara mama la tu..eh2 rezeki kedua mempelai..:)

hmm..urusan pinggan periuk kemah masak dan peralatan orang dapur juga telah papa dan mama serah kepada pak rosli yang handle. jd, apa2 hal yang berkaitan, pak seli la yang urus..no hal katanya..macam tak biasa lak..haha bukan orang lain,

kendarat pulak, nek minah dah siap dengan orang2nya seramai 22 orang. nak pakai baju pink jalur2..em sukati la.hehe sebenarnya suka sebab sama dengan warma tema :)  orang kendarat muda boleh datang lewat sikit tapi yang tua mesti datang awal terutama nek minah la..sebab dia akan ketuai majlis khatam yani..hehe ada jgk majlis khatam utk yani..wp dah berkali2 khatam quran. nak bagi pulut kuning dan bunga telor serta hadiah kpd tetamu yang hadir majlis khatam quran..lebih kurang 25 orang je..

untuk majlis nikah, mama dan papa dah sepakat nak soh semua adik2 mama masak dengan di ketuai oleh tukang masak pro, joe dan ina..ha tunjukkan la kepakaran korang ye..enab wati..jep dan man..haha korang pun handal2 di dapur kn..keluarkan semua ilmu memasak korang yek..mak pengantin tak leh dok dapur dah..boleh order je..:) oh ye..tak lupa tukang masak jemputan..nak buat roti jala dan kari daging..ngah taman kenanga..memang ummph..!! walahh..

joe dan ina memang mama dah serah diaorang berdua masak utk keluarga bakal menantu mama. ketika keluarga dari jauh ni sampai ke rumah hj arshad, makan tghr, esk pagi dan sebelum berangkat pulang ke perak..tetamu dari jauh ni..tak nak la ada hati yang terusik..semua harus happy..joe dan ina ni juga kena masak utk malam nikah, hidangan raja sehari maintable-makan beradab. orang kanan mama ni terutama urusan dapur..biasanya tanggung beres..

urusan menjemput orang lelaki datang rewang pun papa dah serah pada pak seli..hmm beres..!! pak seli akan urus tu..emm mama kena jumpa cik ros jugak ni nak soh cik ros jemput orang pompuan datang rewang gak..
mama akan soh kak siti dan ani datang ptg jumaat utk masak pulut kuning dan orang kg timur laut datang ptg sabtu utk kupas bawang dan lain2 yang berkaitan utk bantu tok latip n nek rohaya..nampaknya mama masih tak cukup tangan ni..kene amek mak ode jgk ni utk buat kuih2 tradisional nak hidang kpd mereka yang datang rewang..atau senang order je la ek..hmm tgk la..

urusan barang2 hantaran pulak..dah booking adik mama yang paling comel dan alahai tangan macam magik maa..sentuhannya ok la..dah banyak pengantin dapat sponsor dari dia ni..baik hati beb..tak penah mintak byrn..fmly n kwn2 dia je..dia akan siapkan semua gubahan :) ko la adik ku yang paling lembut, kak..

setakat hari ni..semuanya berjalan seperti yang diharapkan tanpa ada sebarang halangan. alhamdulillah, insyaALLAH sehingga pada hari bersejarah dalam hidup anakku majlis akad nikah, majlis khatam dan majlis gemilangnya sempurna di mata dan di hati sekalian yang hadir..amin ya rabbal alamin..

oh ye..cd dah siapkan lom tentatif tu ye..

takpe2..slow and steady..

wassalam..

No comments: