Wednesday, April 7, 2010

demimu..putera-puteriku..

sepanjang minggu lepas, mama sibuk berkursus dan bermesyuarat..namun segala persediaan di rumah tetap mama juga yang lakukan..

mama mcm biasa tetap bangun pagi, masak utk sarapan pagi dan utk tengahari sekali..segala barang sekolah utk puteri bongsu mama ni pun mama kene siapkan jugak..alahai sayang, cepatlah diri mu pandai berdikari ye.."mama, barang hani semua dah ada dalam beg ke..? tudung sekolah gama dah gosok..?? " itulah ayat glamer dari mulut comel puteri bongsu mama ni setiap pagi dan setiap hari..sampai mama dah hafal ayat tu, bila dia stat buka mulut, semua dah siap sayang tp jawab dlm hati je..dah malas nak jawab..hani hanya perlu lihat senyuman mama je tanda semua di tanggung beres..tiap pagi nak gerak ke sekolah macam orang nak balik kampung..!! beg sekolah pagi, beg sekolah agama,baju n tudung sek agama,beg mama, laptop mama, handbag mama, beg bekal nasi mkn tghr hani, botol air pagi dan ptg.. wah, banyak betul nak bwk..!! adoi..namun demi kamu peteriku..

hmm..bila waktu malam terasa semua urat2 dan tulang2 anggota badan mama ni sengal2 dan bisa. agaknya banyak sangat minun ais. bawak bekal air mineral 2 bolol besar , rehat minum milo ais, masuk bilik kak siti buat air sirap limau ada ais juga..lepas mesyuarat ada jamuan air pun teh ais jugak..em asyik ais je..adoi, dah sakit sana sini pulak ni..mama ni mudah migrain, cuaca panas di luar dan aircorn di dalam..huh memang cepat sakit kepala..nasib baik papa seorang yang prihatin lg penyayang, selalu akan memicit kepala mama tanpa di pinta..terima kasih, sayangku..

hani sedih keluar air mata bila dengar mama beristighfar berlagu2 dan mendayu2 semasa memandu kete balik sekolah, mama bukan apa malas nak dengar radio.. baik mama berzikir dan boleh rasa tenang waktu tengahari yang panas ni..teringat cite cg shikin, dia kata cuaca di mekah 51 darjah..hah..!! masyaALLAH.., panasnya.!! YA ALLAH..YA ALLAH. sesungguhnya aku takut siksa api neraka mu..ya allah...!! dan sesungguhnya aku tak layak ke syurgamu ya allah...ampuni la segala dosa2 ku....mama selalu merintih2 gitu bila beristighfar..tak sangka pulak bila toleh sebelah..hani puteri bongsu mama ni tengah berjurai air mata tersedu2 menangis..eh nape nangis ni sayang..?? demam ke..?? banyak kerja sekolah ye..?? ala nanti mama tolong ajar eh...hmm..tak nak nangis la..

rupanya..hani sedih. dia sangka mama sakit pulak. nape mama..?? mama sakit ke..?? kalo mama pening kepala cane nak balik rumah ni..berhenti dulu la tepi jalan ni eh..mama senyum dan rasa sangat dihargai..anak sekecil ini begitu prihatin tentang kesihatan mama..demi mu puteriku..mama akan jaga kesihatan sebaik mungkin..YA ALLAH..ku pohon kepadamu pinjamkan lah diriku ini umur agar dapat diriku menjalankan dan menjaga amanah mu ini dengan sebaik mungkin..ya ALLAH

waktu malam, mama terjaga kerana ingatan yang teramat sangat kepada puteri sulung mama.. padahal bukan mama tak biasa berjauhan tapi kerana telah melepaskan tanggungjawab kepada orang yang lebih berhak iaitu suaminya...semoga puteri sulung mama menikmati kebahagiaan dan sentiasa di dalam barkah ALLAH selagi ada usia di kandung badan..semoga menjadi isteri yang soleh dan sentiasa menjadi menyejuk hati suaminya di setiap waktu.. kini mama tak bimbang lagi dengan sape dan ke mana dirinya berada sebab telah ada orang yang lebih layak menjaganya..mama hanya akan tetap mendoakan dirimu sentiasa beroleh kejayaan dan kebahagiaan dunia hingga akhirat..kini dirimu telah pun terlepas dari kehidupan masalalu mu, teruskan dengan kehidupan masa akan datang mu dengan sebaik mungkin. jadilah isteri solehah dan juga sahabat sejati kepada suamimu..insya ALLAH..kasih mama tidak berhenti di sini tp berterusan spt air sungai yang mengalir..

di tengah malam ini jugak. mama renung wajah kecil puteri bungsu mama ni..alahai si kecil ini pun dah semakin besar.. ohh mama rasa dah tua dan banyak kerenahnya mama tak terlayan..dia lah teman dan penghibur mama masa kini dengan keletah dan telatah murainya itu..terima kasih ya tuhan kerana memberi puteri kecil ini di usia awal 40 an ku..kini dialah pengganti kepada puteri sulungku, pengubat rindu kepada si sulung yang semakin sibuk dengan dunia barunya..

agaknya beginilah perasaan seorang ibu bila anak daranya disunting sang teruna..rasa kehilangan dan keseorangan,rasa seperti hilang seorang kawan baik yang selalu mengadu dan bergaduh,yang selalu merajuk dan suka dipujuk,yang celotahnya tak habis walau 2 hari bercakap tanpa henti,yang pakaian luar dan dalamnya semua mama yang setelkan..hari ini semua tugas tu, dah beralih kepada sang suami..harap sangat menantu mama dapat nenerima dan melayan puteri mama dengan seikhlas hati.jaga la puteri mama ini seperti kamu menjaga nyawa dirimu sendiri..mama dah free, dah tak tau nak buat apa ibarat kata mcm dah selesai tugas, dah takde lg masej2 dan panggilan suara manja darinya..mama redha dan ikhlas,semoga dirimu sentiasa di dalam redha ALLAH jua anakku..

rindu pada anak teruna yang membawa hati yang lara dan merana sampai membawa diri entah ke mana, sanggup tinggalkan pekerjaan, rumah dan keluarga di sini.doa mama tidak pernah luput..andai dirimu di dalam kesusahan, pulang lah anakku. mama dan papa menunggu dirimu di sini..semoga cepatlah ALLAH sembuhkan hatimu yang luka itu dan tutuplah segala rasa sedih yang menguasai diri..

sesungguhnya, doa dan ingatan seorang ibu tetap utuh kepada setiap anak wp tak pernah diucapkan. doa mama buat putera-puteri mama tiap solat 5waktu..tak pernah terlupa termasuk menantu mama.. semoga putera-puteri serta menantu mama semua di dalam lindungan ALLAH hendakNYA tak kira di mana jua..semoga kalian sentiasa di dalam kesihatan yang baik,di berikan ilmu yg bermunafaat dan di murahkan rezki yg melimpah ruah, insyaALLAH. AMIN..YA RABBAL ALAMIN..

kebelakangan ini..rindu mama pada rumah ALLAH sangat mendalam..ya ALLAH kau jemput lah aku ke sana sekali lagi..kau berilah daku kecukupan utk segalanya..setiap manusia punya impian dan cita2..inilah impian mama utk ke baitullah sekali lagi..insyaALLAH bersama putera-puteri dan menantu mama..demimu putera-puteriku akan ku jaga kesihatan diri sebaik mungkin..ALLAH MAHA MENGETAHUI SEGALANYA..
ADIL LAGI SAKSAMA..insyaALLAH.

begini la adanya..agak emosi sikit diary mama kali ini..siap meleleh air mata kerinduan kepada sang anak..:(

begitu la..hati perempuan..agaknya hormon tak balance kot..tah la, emm..

No comments: