Tuesday, April 6, 2010

Integriti.. 5.4.2010

salam semua.. :)

hmm...seronok betul semalam mama p seminar ..tajuk fuh..!! memang gempak ..Integriti tu...dengar tajuk je, macam dah nak ngantuk je dengar, tu belum lagi duduk dalam dewan. haha..jangan main tau..dewan jubli intan lagi tu..wah macam hebat je mama ni ek..tengok kaki la beb..!! hehe, mama ni saje je buat2 low porfile tp tengok sape tu kawan2 mama ni..haha para2 pengetua, guru2 besar tak lupa juga guru2 yang berbadan besar..hehe jangan terasa lak ko zawiah dan juga foziah..hehe kenyataan per..ahakz.

pagi2 p hantar hani kesayangan buah hati pengarang jantung dan bujang jambu ke sekolah dulu..pastu bawak bespren kak foziah ke jubli intan tepat 7.30 pagi..seminar kol 7.45 pagi..tu ada integriti ke tu..?? hehe adala gak'y 50% integriti dlm diri..huh hampeh je ek.apala nak jadi PK ni ek..haha nasib bek org tak tau apa tu integriti..ho hoiii..hahah..

sesampai je kat dewan jubli intan tu..2x kene round apa lagi cari parking la..dah lambat nak park kat depan2 mana de ek..tp memang betul la..kalo keluar rumah dgn zikrullah..ALLAH pasti bersama walau dimana jua ek..hehe..macam di sedia2 je 1 park kosong utk mama, betul2 depan dewan dan memang muat2 je kete kecik mama ni masuk.. barakallah..alhamdulillah..haha kesian diorang tu sume sampai parking depan pejabat pos tu..siap dapat surat saman wane merah lagi dari MDP..takpe2 boleh klem dgn JPNJ nanti..

dah la daftar lambat, tengok jadual..fuh punya la dasyat..!! takde rehat tu..huhu :(
takpe2 apa2 hal, kita minum dulu..cari teh dan 3biji kuih..umph buat alas perut.. buatnya lapo jap g..ha sape nak jawab ek..em, buat muka cantik je makan minum tu..nak wat cane..kesihatan diri sendiri kene jaga ni..

tepat 8:00 pagi, ceramah 1 terus mula..dasyat tu bukan calang2 orang semua pengarah2 ni nak bercakap. prngarah IIM,pastu kaunselor dari kementerian pastu pengarah BPG..tepat kol 1:00 terus balik-bersurai..wah,memang boleh pecah kepala la!!

hmm..dapatan yang mama perolehi dari seminar tu ialah mama dapat keyakinan yang jitu untuk memperbaiki mutu perkhidmatan mama dan akan cuba sentiasa dalam keadaan betul agar mereka yang di bawah pengawasan mama berada di landasan yang betul..insyaALLAH

"di kaki langit, sang pohon bertarung dengan sang ribut yang semberono. sang angin mencabarnya, tetapi menghilang sekelip mata,putus asa sebab bertembung dengan keutuhan dan ketinggian sang pohon. pokok itu kekal berdiri, seraya matahari terbenam ke bumi. malam dan siang silih berganti,tiada apa dapat menewaskan pokok ini"

insan yang berintegriti berdiri teguh umpama pokok ini. bertunjangkan nilai-nilai murni, insan ini tidak akan tunduk kepada desakan dunia. sifat-sifat yang dipupuk dengan prinsip2 mulia, dan keyakinan untuk melakukan perkara yang betul menjadikan mereka stabil dan selamat dalam apa jua keadaan sukar yang datang melanda..

integriti bagaikan pokok yang berdiri teguh di hutan.akarnya dalam, menunjangi yakni menyokong batang pokok yang besar lagi tinggi yang mempunyai rimbunan dedaun menghijau bagai mahkotanya. Ia berbunga bersama buah-buahan yang merimbun, dengan warna cantik berkilat, ranum dan sedia menaburkan benihnya. unggas dan haiwan lain mencari tempat yang selesa di dahannya yang selamat..

'ukuran muktamad bagi seorang insan bukan terletak pada bagaimana pendiriannya tatkala dia mengalami keadaan selesa dan mudah, tetapi pendiriannya ketika saat yang mencabar dan penuh kontroversi.'

selepas menghadiri seminar ni..otak mama kembali positif dgn anak2 murid yang miskin dan daif lagi naif ni..keadaan ibubapa mereka yang memang tidak mampu untuk menyediakan peralatan dan kemudahan bg anak2 ini..juga tentang disiplin guru2 muda yang mendapat posting di daerah luar bandar sebegini..tentang ketidak ikhlasan mereka mengajar mencurahkan ilmu dan bakti demi anak didik nusa bangsa ini..tentang berkiranya mereka guru2 baru dan muda ini untuk mengajar kelas2 tambahan di waktu petang..apalagi jika tiada sebarang imbuhan..huh alangkah ruginya negara melatih para guru yang hanya berkira tentang imbuhan, bagaimana nak kenang jasa guru jika guru sendiri tidak ada keikhlasan di hati..?? mama memang emosi kalo lihat guru baru yang tiada wibawa dan tiada ketokohan langsung..!! huh..mcm hampeh kalo lembek, kawal kelas tak tau..disiplin diri pun tak terjaga, datang lambat balik cepat, banyak masalah peribadi, takde komitmen pada tugas, buku rekod mengajar tak buat dgn alasan tak tau dan tak diberitahu..hoho memang boleh naik darah la..asyik menyalahkan orang laaaaaainn je tahunya..

itula namanya takde integriti diri..ewah2 dah berleter la pulak ek..hehe

jadi nak ada integriti dalam diri, keluarga dan komuniti..ibarat pohon,kene la jaga dari akar hingga ke buahnya..

begitu la..adanya..insyaALLAH..

No comments: