Thursday, June 24, 2010

sakit hati..?? kan ada ALLAH..!!

salam semua..

MERINTIH PADA TUHAN....

waktu kita kecil dulu, selalu ada ungkapan. 'kan ada mak...'

hari ini kita mesti mempunyai ungkapan yang harus didengungkan bila-bila dan di mana-mana saja. ketika susah mahu pun senang, mestinya kita mengatakan ..
'kan ada Allah..'

saat kita disakiti, saat kita marah, saat kita dikhianati, segera katakan, 'kan ada Allah..' siapa lagi yang boleh membalas dengan adil kalau bukan ALLAH..?? siapa lagi yang boleh meredakan marah kita kalau bukan ALLAH..?? siapa lagi yang selalu bersedia menerima keluhan, rintihan, sungutan, bebelan kita, bila-bila dan di mana-mana saja kalau bukan ALLAH..

ayuh, daripada ngomel-ngomel sendiri, segeralah katakan, 'kan ada ALLAH..!!

BAGAIMANA NAK MENGURUSKAN RASA SAKIT HATI,,??

Allah dan Rasul-nya telah mengajar kan cara-cara tersendiri yang boleh menjadi penawar apabila diamalkan..

1. MUHASABAH ( PERIKAS DIRI BETUL ATAU TIDAK )

2. MENJAUHKAN DIRI DARIPADA SIFAT IRI, DENGKI DAN BERCITA-CITA

3. MENJAUHKAN DIRI DARIPADA SIFAT AMARAH DAN KERAS HATI

4. MENUMBUHKAN SIFAT PEMAAF

5. BERPRASANGKA BAIK

6. BERSIKAP IKHLAS

tidak kira siapa pun kita, peguam, guru, profesor, tukang kebun, ahli muzik, saintis dan sebutlah siapa saja..kita semua tentu pernah mengalami sakit hati dalam hidup ini. baik dalam keluarga, berteman mahupun masyarakat. sama seperti sifat sedih dan gembira, rasa yang satu ini adalah suatu kewajaran dalam kehidupan sebagai manusia. apalagi, mengingatkan manusia ialah makhluk sosial, yang dalam setiap interaksinya tidak terlepas daripada melakukan kesilapan..

ISLAM punya kaedah jitu untuk meredakan amarah. jika marah dalam keadaan berdiri, segera duduk. jika saat duduk, segera berbaring. jika masih marah, ambil wuduk. kalau masih juga marah, solat dua rakaat dan tumpahkan sakit hati pada ALLAH saja..


insyaALLAH..ALHAMDULILLAH.


sekian..

* sayang..

taknak marah2 ye..:)

No comments: