Sunday, April 18, 2010

HATI SEORANG IBU...

SALAM SEMUA..

ANAK-ANAKKU, DENGARKAN HARAPAN MAMA...

Dunia memang sudah akhir zaman!1 macam-macam perkara pelik yang terjadi di dunia hari ini. Kadang-kadang perkara yang tidak kita duga akan terjadi di alam nyata atau sekadar dongeng semata. Sebagai seorang ibu yang mempunyai 3 orang anak remaja lelaki, seorang anak perempuan telah berumah tangga dan seorang anak perempuan yang masih belom akhil baligh..mama cukup takut jika apa yang banyak dipaparkan di media massa hari ini terjadi ke atas diri mama! minta simpang malaikat 44..!!

Setiap kali menatap cerita2 mengenai anak-anak yang sanggup mengabaikan ibu atau bapa mereka membuatkan hati keibuan mama cukup tersentuh!! Oh Tuhan! Mengapa seorang anak sanggup berlaku kejam begitu? Mengapa begitu keras hati mereka? Orang yang telah membawa mereka ke dunia,yang menjaga mereka dan memberi sepenuh kasih sayang dan perlindungan. Apabila dewasa dan sudah mampu hidup sendiri, insan-insan mulia itu dibuang umpama kucing kurap..?!

Selama ini, kisah ini hanya berlaku di dalam filem atau drama tv saja..'Kisah Anak Derhaka' Mama pernah terbaca dalam majalah kisah penghuni di rumah orang -orang tua. Air mata mengalir laju melihatkan wajah tua berkedut seribu terbaring lesu di atas katil. Antara jawapan yang diberikan kerana tidak mahu menyusahkan anak-anak yang sudah punya keluarga sendiri. Aduhai... Teringat arwah nenek mama yang telah memilih mama untuk menjaganya..dan papa yang sanggup berkorban kerjaya kerana mengikut pilihan mama untuk menetap di daerah ini. Semata-mata untuk menjaga serta merawat ayah dan ibu papa serta nenek mama di daerah luar bandar ini. Tinggalkan kesenangan dan kemewahan duniawi demi orang-orang tua yang kami cintai..kini ketiga-tiga meraka telah kembali ke rahmatullah. Puas..(tidak terucap dgn kata2) kerana sbg anak yang telah terpilih untuk menjaga orang tua, insyaALLAH.. ALLAH jua yang maha adil lagi mengetahui seluruh kejadian alam..barakallah, alhamduilillah.

Anak-anakku,

Mama sentiasa berdoa, supaya kalian tidak melupakan mama dan papa setelah kalian dewasa kelak. Bukanlah mama pinta wang ringgit atau harta menimbun. Cukuplah diberikan perhatian dan kasih sayang seperti mana yang kami berikan kepada kalian selama ini. Taknak kalian menganggap kami sebagai beban yang ditolak ke sana dan ke mari. Jangan..! Mama dan papa cuma mengharapkan usia tua kami nanti dikelilingi oleh anak dan cucu yang menyayangi kami sepenuh hati. Yang dapat membantu menjaga kami sepenuh hati ketika kami uzur dan terlantar menunggu panggilan Ilahi. Yang mambantu menyempurnakan jenazah kami setelah kami dipanggil menghadap-NYA. Yang mendoakan kesejahteraan kami di akhirat..tetapi, mampukah kalian..??

Anak-anak mama,

Dengan didikan agama yang diberikan, kalian dapat membezakan apa yang baik dan apa yang buruk. Betapa besarnya dosa anak-anak yang meminggirkan ibu bapa mereka. Mama tak ingin kalian menjadi anak-anak yang berdosa!

Anak-anak yang mama sayangi,

Contohilah apa yang mama dan papa lakukan kepada kedua orang tua kami. Bukanlah mama katakan kami anak yang terbaik, tetapi sedaya mungkin mama dan papa sentiasa menjaga hati dan membahagiakan kedua ibu bapa kami. Walau pun kami sedar pengorbanan mereka tak mampu kami balas.

Anak-anak mama,

Sebab itu jiwa mama cukup tersentuh jika kalian tidak mahu mendengar nasihat mama. Membangkang kata-kata mama. Sedangkan itu semua demi kebaikan kalian sendiri. Ya, mungkin juga kalian masih muda remaja dan masih belum matang berfikir. Bagi kalian, itu perkara biasa. Krisis ibu dan anak. Tetapi terus terang, sedikit demi sedikit, ia mencetuskan ketakutan dalam diri mama.

Anak-anak mama, jadikan apa yang berlaku di sekiling kita sebagai pengajaran dan sempadan. Mama sangat sayangkan kalian dan mama berdoa supaya perhubungan kita akan kekal mesra dan bahagia selamanya..Semoga silaturrahim kita sekeluarga sentiasa didalam ukhwah yang utuh..serta semoga berakhirnya kehidupan kita sekeluarga juga di dalam keadaan husnul khatimah..insyaALLAH..

AMIN YA RABBAL ALAMIN..

No comments: