Tuesday, November 8, 2011

Kalau boleh hendak mati dalam PELUKAN..!!

Salam Aidil Adha..

Best betul tajuk di atas kan..?

hendak mati dalam pelukan,
kalau boleh saya hendak mati dalam pelukan suami..

Hmm..saya dapat idea ni bila adik2 gelakkan saya and suami petang semalam semasa kita semua bersembang santai2 di meja batu di halaman rumah..

Semalam,
Anak2 ada call dan mesej tidak dapat balik kampong sebab ada urusan kerja..Anak di Putrajaya call tak balik, anak di Ipoh mesej tak dapat balik dan anak di JB akan balik petang setelah selesai tugasnya..ok takpe, hanya adik di Kuantan akan balik.Jadi saya hanya buat persediaan biasa2 saja..ala ketupat, rendang ayam, serunding, sambal kacang dan sayur lodeh..

Oh..surprise..!!
rupanya adik2 saya semua balik ke rumah saya bersama anak2 mereka..
tak sangka Aidil Adha kali ini jadi sungguh meriah dengan kejutan mereka.
sorang anak buah ingin sambut ulang tahun di rumah saya..Apa lagi dah jadi pesta perut la semua orang..masing2 membawa pelbagai juadah dan menikmatinya..pot luck!! western food pun ada la..
Ini juga merupakan hadiah yang paling indah bila adik2 yang dah berjaya dalam hidup masing2 masih ingat untuk datang menjenguk saya di daerah ini..Terima kasih kalian semua ye..saya sayang kalian semua walaupun emak ayah kita dah lama tiada, ikatan ukhwah kita semua masih tetap kukuh.

alhamdulillah..barakallah buat kita semua..

En suami saya memang seronok dan gembira dengan kedatangan adik2 saya ni sebab adik2 beliau semua jauh merata di seluruh Malaysia..mereka semua hanya dapat berjumpa bila ada majlis perkahwinan atau majlis kematian sahaja..kesian betul ek..hmm, no komen lah..semua orang ada kisah suka duka disebalik kehidupan masing2..

Selama ini..en suami memang mempunyai ayat glamornya pada saya..dia suka sangat guna ayat ni bila nak suruh saya berehat..tempat saya paling suka ialah di dapur..di area tu la saya akan memasak dan menyediakan pelbagai hidangan. Di dapur saya juga ada sudut menonton tv, jadi sambil memasak saya akan menonton cerita2 yang saya ikuti siarannya..anak2 menunggu saya memasak dengan menonton tv atau vcd..pastu menikmati juadah depan tv di dapur, saya juga ada sudut membaca..kekadang saya suka membaca novel sambil menunggu pizza di bakar..senang kata en suami dan anak2 semua suka berada ruang dapur saya ni..hmm, nak tau apa ayat feveret en suami saya?

:D hmm..selama ni saya tak kisah pun sebab en suami dah sering mengucapkannya. tapi bila adik2 saya gelakkan dia, saya 'terasa sesuatu' pula..sesuatu yang halus sedang menjalar di dalam perasaan hati sanubari saya ni..macam selalu bila en suami nak suruh saya ke ruang depan atau nak ajak saya bersembang,senang kata nak saya keluar dari dok di dapur tu la, dia akan cakap begini ' dah siap..? jom, kita baring-baring..!!'
hmm..sebenarnya selama ni memang en suami suka guna ayat tu tapi saya tak rasa apa2 dan tak kisah pun..sebab dia serius bukan ayat kelakar pun..selalunya saya akan ikut cakap dia, masuk bilik dan bersembang..dia suka sembang dalam bilik :D
dia suka privacy..(selalunya dia ada topik yang akan dibincangkan)

Petang semalam en suami ajak saya masuk ke dalam rumah, dengan selamba je dia ucapkan ayat feveret dia tu.(dah siap.? jom kita baring-baring..)Bila adik2 saya dengar ayat en suami saya ni..apa lagi punya la gelak sakan mereka semua tu..uii, dasyat la..masih romantik..gempak la..wah, seronok betul mereka gelak2 en suami saya ni ek...huh!! semasa mereka masih seronok gelak menyakat kami, mata en suami terus memandang saya seolah-olah berbicara melalui mata..hati saya merasa sesuatu yang sangat indah, terasa disayangi..adoi..

En suami saya seorang yang serius, tidak mudah nak senyum, apa tah lagi bergelak ketawa gitu2..namun begitu, saya pasti dia memang sangat menyayangi diri saya..cewah..!! tetiba saya rasa takut andai saya kehilangan dia..saya takut andai saya bangun tidur esok hari, dia terus tidur. selama ini, dia lah yang bangun seawal 4:30 pagi tiap hari melakukan solat sunat sebelum ke masjid untuk solat subuh..dia akan kejut saya walaupun saya memang dah bangun..'bangun sayang'
lebih baik berterus terang, saya takut kalau dia 'pergi' dulu..dia selalu tanya samada saya akan terus setia hingga akhir hayat.. dan saya pula selalu berkata andai saya 'pergi' dulu, esok abang boleh nikah lagi..saya izinkan..:D sebenarnya, kalau boleh saya hendak mati dalam pelukan suami saya..hmm..

En suami langsung tak kecil hati bila adik2 saya ketawakan ayat dia tu..mana ada kelakar, ayat serius tu tak kelakar langsung..sebenarnya, adik2 saya tak tau bahwa ayat tu memang dah lama en suami saya gunakan..en suami nak saya keluar dari ruang dapur, berhenti dari membasuh pinggan atau menonton tv atau membaca novel atau berhenti buat apa saja yang saya sedang lakukan..dia nak saya beri sepenuh tumpuan pada apa yang hendak dia sampaikan, jadi dia guna la ayat ferevet dia tu..hmm..jom baring-baring..alahai..ayat power tu.. :D hehe

selepas kejadian gelak ketawa tersebut, en suami automatik terus tukar ayat..lebih manis sikit kot..ok, jom masuk. hmm adik ipar perempuan saya terus tersenyum lebar sampai telinga..

tak kisah lah..apa2 pun..
gelak ketawa membawa bahagia..yang penting tak ada yang menangis kesedihan ye.. kalau ada yang meleleh air mata tu pun sebab terlebih gelak sampai terkeluar air mata..adoii..dasyat la korang semua ek..

alhamdulillah, barakallah..

bahagia memang MILIK KITA SEMUA..

AMIN..AMIN..AMIN..

2 comments:

alepponaim said...

sweet..barakallah mama!

Hati said...

ye, naim..
tu la dia..kekadang kita tak sedar perkara yang serius pada kita tapi kelakar pulak pada orang lain yek..