Friday, November 11, 2011

Pencen umur 60..?? ok ke..

salam semua..

hangat di perdebatkan,
di kantin..
di bilik guru..
di pejabat..
malah di bilik privacy saya..

Cuba la anda bayangkan, seorang nenek mengajar murid2 di Tahun 1..
Saya la ni.. :D hehe
akmal dan hani gelakkan saya.. :D haha haha haha pecah perut..

Saya bayangkan camana saya melayan kerenah dan kenakalan cucu2 saya nanti.
Tentu lah saya dah tak garang lagi ek.. :D hehe
alahai tentu bertambah manja la murid2 saya..

Saya bayangkan tentu gigi-gigi saya semuanya dah tukar dengan gigi palsu..hohoi
Ustaz Salehuddin syorkan saya keluarkan dulu gigi palsu, baru boleh marah murid2 Tahun 1 ni..dan seterusnya semua murid lain semasa di perhimpunan pagi..Saya kan Penolong Kanan, tentu akan berucap dan berleter panjang ketika perhimpunan pagi.
huh..!!kalau dah umur 60 tahun nak berucap dan berleter,hmm..tentu murid2 akan mengumpat di dalam hati..hah, nenek dah berleter la tu..kesian saya ketika itu ek..

Saya akui saya adalah dominan, tegas (garang) tapi kalau dengan murid2 Tahun 1 ni, saya memang penyayang,penyabar,lemah lembut dan alahai memang kalah dengan keletah anak2 comel lagi manja ni..bayangkan anak2 murid saya sekarang ni suka suki diorang je panggil saya ibu, mama, maklong macam2 la..sebenarnya saya suka, saya suka,suka,suka sesangat.. :D Saya suka mengajar murid Tahap 1 terutamanya Tahun 1

Dulu2..

En suami suka menolong saya menyiapkan ABM ( alat bantu mengajar) mewarna la, menggunting la, memotong polisterin la..macam2 la..dulu, belum ada komputer lagi, yang ada hanyalah kertas ROBOT yang akan disaikostail, digelek dengan dakwat hitam untuk membuat lembaran kerja..potostat pun takde lagi..hmm kesian..

Sekarang ni, dah ada mesen potostat untuk lembaran kerja, BBM pun senang sangat(sekarang sebut bahan bantu mengajar)..boleh guna terus laptop dan gunakan LCD..SERONOK..!! murid2 suka dan dapat menguasai PnP tanpa sempadan..guru boleh layari internet dapatkan bahan, senang kata ilmu dihujung jari anda saja..tepuk dada tanya selera, samada hendak atau tidak saja..

Buku rekod mengajar pun dah senang sangat sekarang ni..ye la zaman dah berubah.. dulu2 kena tulis takleh potostat rancangan pelajaran tahunan, mingguan dan harian..sekarang rancangan tahunan dah disediakan cuma buat poket kecil je dan rancangan harian boleh guna fail, just copy paste and print out je pastu masuk dalam fail..dah siap..takyah nak tulis2 berjela2..tu lah gunanya ICT..

saya pun pergi kursus jugak cara2 menggunakan ICT untuk PnP ni tapi ketika kurusu tu je semangat kemain berkobar-kobar ingin tau namun hmm..bila balik sekolah ada kecairan ilmu di mana-mana, dah lesap di tengah jalan..lupa!! kena tunggu anak2 balik rumah and then baru boleh tanya apa yang tak faham tentang ICT..nasib baik anak2 tak lokek ilmu, boleh di ajarnya mama yang lemah ni..
sekarang, saya agak ok la jugak..boleh dah nak guna apa jua sistem yang diperkenalkan untuk memudahkan saya melaksanakan urusan seharian saya..

tapi..

bila diheboh2kan di sana-sini tentang usia bersara 60 tahun ni, saya rasa tak selesa la..
secara paksa ke..
atau
sukarela..??
atau
paksarela..??
kenapa..??
dah tua sangat ke..??
tak larat..??

hmm...
no idea..
tak tau nak cakap apa..

hmm..
renung-renungkan..

banyangkanlah kalo saya masih mengajar di Tahun 1 ketika umur saya 60 tahun akan datang..adoii..tenangkan jiwa saya ni..Saya ada berura-ura untuk bersara awal tapi en suami terus memujuk..teruskan la sampai pencen..apa salahnya ditebarluaskan ilmu yang ada, dok rumah pun nak buat apa..bukannya pandai berniaga apatah lagi nak berkebun..

Bos saya awal2 lagi dah beritau taknak bersara umur 60 tahun. dia kata lama sangat la..dah tua sangat la..nak guna tongkat la..nak naik tangga tingkat 3 nak p bilik muzik tu tinggi sangat la..tak larat la..nak drive dari taman nilam mata dah kabur la..nak berlumba dengan orang2 yang keje kat Tg.Bin tu tak boleh la..hmm, itu bukan alasan tapi kenyataan!!

saya camana pulak?? sebenarnya saya dah sign umur 56 tahun..saya ada hasrat dan cita-cita lain selepas umur tu..rasa2 taknak la sampai 60 dok p sekolah lagi..saya harap sangat cita2 selepas umur 56 ni akan tercapai..insyaALLAH
semata2 KERANA ALLAH JUA..

jika anda ada cadangan..sila la beri komen ye..

No comments: